Inspiráció

#elmult-evek-sikerei

Elmúlt évek sikerei

Példák az elmúlt évek sikeres diákvállalkozásai közül:

got
Diákvállalkozás neve: Game of Tones
Tevékenység: A Game of Tones színezhető papírárukat készített, többek között füzeteket, naptárakat és mappákat.
Vásárlóik a színezés öröme mellett személyre szabhatták és egyedivé tehették mindennapi használati tárgyaikat.
Év: 2016
Üzleti terv:
Pixty Wonders
Diákvállalkozás neve: Pixty Wonders
Tevékenység: A diákvállalkozás műfüves termék kollekciót kínált a vásárlóiknak, amelyek között szerepelt válltáska, füzetborító, neszesszer és kabalafigura. A termék köré egy kerettörténetet fűztek és ezáltal az átlagos termékeknek egyfajta különleges jelentést is adta
Év: 2015
Üzleti terv:
Diákvállalkozás neve: Company for Music
Tevékenység: Két profillal rendelkezett a vállalkozás: egyik tevékenysége a zenéhez kapcsolódó, többségében újrahasznosított alapanyagból készült termékek tervezése, gyártása illetve értékesítése; a másik arca a C4M – Company 4 Music Zrt.-nek pedig, hogy az akkor még ismertség nélküli – de nem feltétlenül kezdő—magyar zenekarokat támogassa, mégpedig úgy, hogy megteremtette a lehetőséget a koncertezésre, ezenkívül média-megjelenést biztosított számukra.
Év: 2014
Üzleti terv:
JA-YE_COY_2013_165 stand csapat
Diákvállalkozás neve: The Wilsons
Tevékenység: A termékük egy elhasználódott, kidobásra váró teniszlabdából készült tartó, amit tapadókoronggal lehetett rögzíteni a felületre. A termékeik egyediek, az összes labdának saját arca (arculata) volt. Újak, újrahasznosítottak, kreatívak, és feldobták az otthonokat.
Év: 2013
Üzleti terv:
#vallalkozoi-otletek

Vállalkozói ötletek

A diákvállalkozások tevékenységi köre rendkívül széles skálán mozoghat egészen a termékek gyártásától a szolgáltatásokon keresztül az applikációk készítéséig. Az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány olyan üzleti ötletet, amelyek segíthetnek a saját üzleti ötlet kitalálásában.Üzleti ötletek az előző évek tapasztalatai alapján:

  • kézműves termékek előállítása(ékszerek, dekorációs elemek, írószer, praktikus holmik, lakberendezés, kiegészítők, ruházat, újrahasznosított tárgyak, ajándéktárgyak)
  • mezőgazdasági vállalatok (iskolakertben gazdálkodás, gombatermesztés, karácsonyfa értékesítés, tyúkok lízingelése)
  • informatikai vállalkozás (alkalmazások fejlesztése)
  • szolgáltatások ( fényképezés, party szerviz, ital és snack automata, tudományos foglalkozások kisiskolásoknak, korrepetálás, elsősegély képzés, karikatúra készítése)
  • társadalmi vállalkozások (társadalmi befogadást elősegítő foglalkozások, hallássérülteket segítő applikáció, látássérülteket segítő szemüveg, közösségi alkalmazás szabálytalanul parkolók dokumentálására, gyerekek bántalmazásának megelőzése)
  • egyéb innovatív ötletek ( hangulat dobozok, társasjáték, flashmobok szervezése, fiatal feltörekvő művészek támogatása, gyerekhordozó nyakba )
  • speciális igényű gyerekek vállalkozása (iskolakert, kézműves termékek készítése)
#az-iskolakert-mint-diakvallalkozas

Az iskolakert, mint diákvállalkozás

A JAM a nemzetközi ELENA projektjén belül egy innovatív megoldást dolgozott ki , melyen keresztül lehetőséget teremtünk az iskoláknak arra, hogy az iskolakertet, mint vállalkozást működtessék így a tanulók nem csupán a termelés és kertészkedés alapjaival ismerkednek meg, hanem időközben megtapasztalhatják a vállalkozói létet is. A JAM és az Iskolakertekért Alapítvány együttműködésében a résztevőknek biztosítjuk az iskolakertek működtetéséhez szükséges szakmai ismereteket, módszereket, valamint képzés formájában felkészítjük a pedagógusokat, nevelőket a diákvállalkozások beindítására és mentorálására.Az Iskolakert program:

Az iskolakert a kertészet, élelemtermelés alapjainak elsajátítását szolgáló oktatási eszköz, a megfelelő mennyiségű és minőségű, egészséges élelmiszerhez való hozzáférésre, földművelésből való megélhetésre alakít ki az iskolásokban igényt, készségeket, képességeket. Nemcsak segít megismertetni a természetet, hanem felelős, gondozói magatartás kialakítását is szolgálja, mint a kreativitás fejlesztésének egyik eszköze, szimbolikusan is teremtett világ: ezért ahányféle közreműködőt, annyiféle iskolakertet is találhatunk. Önmagán túlmutató, hogy az iskolások haszonnövényeket termesztenek: ezen ősi, alapvető emberi tevékenység beavat a világ rendjébe, tevékenykedtet, problémamegoldásra és munkára nevel, fejleszti az együttműködést, a közösséget. Az iskolakertben végzett széleskörű tevékenységek által, a feladatokon túl a kert mint élményt, kikapcsolódást, felfedezést, örömet nyújtó közeg is megjelenik. Napi tapasztalata a pedagógusoknak: segít a tanulásban.

A Diákvállalkozás program:

A JAM diákvállalkozási program egy olyan hosszú távú, egész tanéven átívelő projekt, amelyben az általános – és középiskolás diákok megtapasztalják, hogyan kell működtetni egy vállalkozást. Valós környezetben megismerik az üzleti élet alapvető szabályait, a vezető pozíciók betöltésével járó felelősségeket, a pontos adminisztráció és a határidők betartásának fontosságát, a munkavállalók jogait, és kötelességeit. A program során a szervező, tervező, előadó, döntéshozó, információ – feldolgozó, elemző képességeik mellett szükségük lesz a kreativitásukra, kritikai gondolkodásukra, nyitottságukra is. A program különlegessége, hogy Magyarországon egyedülálló módon a diákok valós pénzforgalmat bonyolíthatnak, nyugtát állíthatnak ki termékeikről és szolgáltatásaikról.

Az Iskolakert, mint diákvállalkozás program

Az iskolakertben megismerkedünk a körülöttünk lévő növényekkel, megtermelhetjük salátánkat, paradicsomunkat, pattogatni való kukoricánkat, fűszereinket, gyógynövényeinket, díszítésre szánt virágjainkat. Ezeket aztán elfogyaszthatjuk, száríthatjuk, feldolgozhatjuk. Szaporíthatjuk, csokorba rendezhetjük. Préselhetünk, alkothatunk kedvünk szerint. Termelő erőnk és alkotó fantáziánk mentén születhetnek azok a termékek, amelyeket aztán értékesíthetünk, pénzre válthatunk. Így lesz teljes a kép: megtapasztaljuk kertünk és szükségleteink kapcsolatának teljes skáláját.

Eddig sok nehézséget okozott, megtalálni a módját az iskolakerti termékértékesítés hivatalos formájának. Az iskolakert, mint diákvállalkozás erre egy remek megoldást biztosít, egy olyan komplex oktatási programot kínál a pedagógusoknak, amelyben az iskolakert alapvető célkitűzésein túl az értékesítési oldal integrálásával a diákok vállalkozói kompetenciáit és gazdasági ismereteit is fejleszthetik.

Az iskolakert, mint diákvállalkozás program egyrészről támogatja a környezeti nevelést, az ökológiai szemlélet alakítását, az egészséges táplálkozás kiemelését, másrészről pedig megalapozza a vállalkozói attitűd kialakítását, a diákok önismeretének fejlesztését és önmaguk elhelyezését mikro – és makro környezetükben.

Sikeres működése olyan pedagógiai szemléletet és munkát feltételez, amelynek középpontjában a diákok teljes személyiségének fejlesztése áll, természetesnek tekinti, hogy a tanítás – tanulás folyamatának színtere nemcsak az iskola. A program partnerként tekint a diákokra.

A diákoknak általában a fogyasztó szerepének gyakorlására van módjuk, termékeket vásárolnak, szolgáltatásokat vesznek igénybe. A Diákvállalkozási program arra ad lehetőséget, hogy a dolgozó szerepét is kipróbálják a tanulók, ezzel megkezdik felkészülésüket a munkavállalói létre. A diákvállalkozásban dolgozó diákok valós körülmények között gyakorolják egy vállalkozás működtetését. Nekik kell meghozni az ezzel kapcsolatos döntéseket, és vállalni kell annak következményeit is. Amíg a siker alapjául szolgáló ötlettől eljutnak az értékesítésig a diákok, sokféle tevékenységet végeznek, ezek során felhasználják a különböző tantárgyak során, valamint egyéb forrásokból szerzett ismereteiket, tapasztalataikat; illetve újabbakat szereznek, amelyek általában több tantárgyat érintenek. Ez a komplex feladat integráló szerepet tölt be a tantárgyak között. A siker feltétele a csoporton belüli együttműködés, amelyben az egyénnek fontos szerepe van.

Az iskolakert, mint diákvállalkozás olyan főbb gazdasági fogalmakkal dolgozik, amelyek a 6 – 14 évesek számára is egyaránt érthetőek. A diákok fokozatosan ismerkednek meg az üzleti és gazdasági fogalmakkal, gyakorlati tudnivalókkal, amelyek mindig ráépülnek az előző években tanultakra, de önálló modulként is megállják a helyüket.

Amit kínálunk:

– szakértők által nyújtott segítség az iskolakert kialakításához, működtetéséhez

– módszertani ötletek, műhelyfoglalkozások, jó gyakorlatok megosztása

– tagság az iskolakertek és diákvállalkozók hálózatában

– ingyenes akkreditált tanárképzés a diákvállalkozások megvalósításához

– szakmai segítség a vállalkozások működtetéséhez

– diákvállalkozások vásárán részvételi lehetőség

– szakmai és módszertani anyagok

Amit kérünk:

– programfelelős pedagógus a jelentkező intézményben

– szakmai felkészítő programokon részvétel

– kapcsolattartás és kommunikáció a program koordinátoraival

 

A programban együttműködő partnerek:

Partner neve: Iskolakertekért Alapítvány
Levelezési cím: 1172 Budapest, Petri u. 2.
Web: www.iskolakertekert.hu
E-mail: info@iskolakertekert.hu
Kapcsolattartó személyek: Mátyás Izolda, Pauliczky Nóra
Partner neve: Junior Achievement Magyarország Oktatási, Vállalkozásszervezési Alapítvány
Cím: 6724 Szeged, Eszperantó utca 5.
Web: www.ejam.hu
E-mail: junior@ejam.hu
Kapcsolattartó személy: Szilágyi Orsolya